Panduan Permohonan Pinjaman Peribadi Bank Dan Koperasi

Panduan Permohonan Pinjaman Peribadi Bank Dan Koperasi

About Panduan Permohonan Pinjaman Peribadi Bank Dan Koperasi

Halaman ini akam memberikan penjelasan lanjut mengenai Panduan Permohonan Pinjaman Peribadi Bank Dan Koperasi. Untuk semakan kelayakan pinjaman peribadi penjawat awam, sila Call/SMS/Whatsapp payslip e penyata gaji terkini ke 0192983056. Akses slipgaji anm anda di epenyatagaji & laporan anm.

Syarat-syarat dan Panduan Permohonan Pinjaman Peribadi Bank Dan Koperasi boleh didapati pada setiap promosi dan tertakluk kepada pakej pinjaman peribadi yang dipilih.

Setiap produk pinjaman peribadi yang dipilih pada setiap halaman laman web ini akan memperihalkan mengenai syarat-syarat dan panduan permohonan pembiayaan peribadi.

Terbuka kepada semua kakitangan kerajaan berjawatan tetap, kontrak dan lain-lain.Untuk pekerja swasta, tentera atau pesara kerajaan dapatkan info disini.

Dokumen yang diperlukan

Bagi tujuan panduan permohonan pinjaman peribadi, secara amnya (by default), dokumen yang diperlukan untuk pinjaman peribadi adalah seperti berikut:-

  1. 1 slipgaji ASAL Terkini. Jika e-penyata, perlu 1 salinan slipgaji terkini tanpa cop sebagai slip asal.
  2. 3 salinan X 3 bulan slipgaji = 9 salinan (disahkan).
  3. 3 salinan IC depan belakang (disahkan).
  4. 1 salinan bil api@air@astro (salah satu).
  5. 1 salinan muka depan buku bank bagi tujuan bank-in duit.
  6. 1 bank statement (original) dari bank yang masuk gaji 3 bulan terkini dicetak di bank.
  7. 1 surat pengesahan jawatan dengan letterhead majikan (original).
  8. 1 statement KWSP yang dicetak di Kiosk KWSP jika masih mempunyai potongan caruman KWSP. Fotostat tidak diterima.
  9. 1 salinan Surat Opsyen 56/58 tahun disahkan (jika perlu).
  10. 1 salinan Surat Lantikan disahkan (jika perlu).

* Nota : Semua dokumen perlu disahkan oleh Unit Gaji/ Bahagian Kewangan/ Guru Besar (majikan).

Kes Meniru Tandatangan Banyak Berlaku

Panduan Permohonan Pinjaman Peribadi Bank Dan Koperasi yang seterusnya adalah tidak boleh meniru tandatangan majikan. Pemohon harus mengikut tatakelola jabatan atau kementerian yang mewajibkan untuk meninggalkan baki bersih ditangan tidak kurang 40% dari gaji kasar.

Kes menggunakan cop jabatan tanpa kebenaran dan meniru tandatangan majikan adalah sangat tidak wajar dalam Panduan Permohonan Pinjaman Peribadi Bank Dan Koperasi.

Keadaan ini berlaku kerana ada diantara jabatan kerajaan melalui unit gaji atau bahagian kewangan atau guru besar sekolah menapis permohonan loan terlalu ketat sehingga pemohon yang sepatutnya masih layak sukar mendapat cop pengesahan.

Pemohon tidak mempunyai pilihan selain cop sendiri dan meniru tandatangan majikan. Harus diingat kerana pihak koperasi mengambil langkah tegas melalui prosedur ‘membuat pengesahan majikan’. Sentiasa ikuti Panduan Permohonan Pinjaman Peribadi Bank Dan Koperasi yang betul dan telus.

Koperasi akan menghubungi majikan melalui panggilan telefon dan faks borang biro angkasa/ borang kebenaran pemotongan gaji kepada pegawai unit gaji/bahagian kewangan/guru besar sekolah untuk verify cop dan pengesahan adalah tulen.

Sebagai langkah berjaga-jaga dalam Panduan Permohonan Pinjaman Peribadi Bank Dan Koperasi yang baik, pemohon harus mendapatkan bank statement dari bank yang masuk gaji 3 bulan terkini dicetak di bank (tidak boleh print on-line statement) sebagai langkah tambahan mengekang penyelewengan ini.

Status Loan Approve Atau Reject

Dimaklumkan bahawa Panduan Permohonan Pinjaman Peribadi Bank Dan Koperasi yang seterusnya adalah kami hanya dapat menyemak status kelulusan pembiayan tuan/puan sekiranya borang permohonan dihantar kepada kami.

Sekiranya pemohon menghantar kepada wakil jualan/agen/perunding kewangan yang lain dan selepas itu tidak dapat menghubungi ejen tersebut, maka pihak kami tidak bertanggungjawab atas urusan yang dilakukan antara agen lain dan pemohon.

Ini kerana pihak kami tidak tahu status loan tuan/puan.

Seharusnya peminjam mengetahui latar belakang agen dan status agen samada separuh masa atau sepenuh masa (full time agent atau half-time agent).

Ini kerana full time agent seperti kami mempunyai laman web rasmi dan mudah dihubungi.

Sekiranya terdapat keadaan di mana cuti public holiday atau masalah kesihatan maka kami akan menghubungi pemohon dengan kadar yang segera mungkin.

Pinjaman Peribadi Koperasi - Majikan Sekolah

Masalah Talian Telefon Pejabat Rosak?

Panduan Permohonan Pinjaman Peribadi Bank Dan Koperasi yang berikut dapat diatasi sekiranya terdapat keadaan di mana nombor telefon pejabat mengalami kerosakan, jadi sukar pihak koperasi membuat panggilan untuk pengesahan majikan.

Walaupun pemohon telah memberikan nombor telefon bimbit (handphone) Guru Besar, kerani atau GPK, tetapi pihak koperasi tidak boleh terus menelefon untuk pengesahan majikan kerana tidak pasti samada adakah nombor yang diberi benar-benar nombor pegawai atau tidak.

Jadi untuk merungkaikan masalah ini, pemohon bolehlah faks/emel/whatsapp surat dari PPD (Pejabat Pelajaran Negeri ) yang menyatakan dengan jelas nombor telefon pejabat telah rosak akibat kecurian kabel telefon dsb. dan mengarahkan nombor telefon seorang pegawai sahaja untuk segala urusan melalui panggilan telefon.

https://pinjamanperibadi2u.com.my

Cari Pinjaman Peribadi Lain?

Panduan Permohonan Pinjaman Peribadi Bank Dan Koperasi Reviews

Customer Reviews about Panduan Permohonan Pinjaman Peribadi Bank Dan Koperasi

Personal Financing Loan

Dapatkan panduan permohonan pinjaman peribadi Bank Dan Koperasi apabila anda ingin membuat permohonan pembiayaan. Klik untuk maklumat lanjut dan terkini.

Mohd Azwan

https://e-penyatagaji.com

error: Content is protected !!